Lilting
Kl. 21:45 på SVT 2

Miss Potter

Hon har fascinerat generationer av läsare, men hennes liv var en hemlighet. Fram tills nu Beatrix Potter är en ogift 30-årig kvinna i en tid då kvinnans främsta uppgift är att gifta sig förnämt och veta sin plats. Ingen, och framförallt inte Beatrix familj, kan förstå att hon hellre vill rita och författa små berättelser om djur. Och helt tokigt går det när hon möter den oerfarne förläggaren Norman Wayne. Han förälskar sig hals över huvud i både Beatrix och i hennes unika sagor. Och han ställer Beatrix inför ett omöjligt uppdrag - hon måste frigöra sig från sin krävande familj. Hon blev världskänd som författarinnan till Pelle Kanin och än idag trollbinder hennes böcker barn och vuxna världen över. I denna Golden Globe-nominerade filmpärla tecknas för första gången det fullständiga porträttet av den fascinerande kvinnan bakom de älskade djursagorna.

Flood

En riktigt bra film om en scenario som inte alls är omöjligt... Och utgången är fasansfull!

En vanlig sommarmorgon i London - solen skiner över stadens ikoniska byggnader. Samtidigt ödeläggs sovstaden Wick vid Skottlands kust av en enorm flodvåg. Den har inga planer på att stanna där .

Utan vidare förvarning ödeläggs den skotska kuststaden Wick av en enorm flodvåg. Trycket ökar ständigt och vattnet plöjer i en rasande fart mot London. Enligt de första beräkningarna kommer barriärerna att klara trycket, men man har fel. Panik utbryter bland de miljoner människor som rör sig i farozonen utan en chans att ta sig därifrån. Med endast ett par timmar på sig att evakuera ligger stadens öde plötsligt i händerna på tre marinexperter. Kampen mot naturen har börjat.

Tracey

Oscarnominerade Ellen Page, från Juno och Hard Candy, har snabbt blivit världens mest efterfrågade unga skådespelerska. Som Tracey får vi följa henne genom tonårstidens mest brutala verklighet - eller är det i själva verket en stor lögn? Först när sista biten faller på plats avslöjas den oväntade sanningen.

Michael Clayton

Huvudrollerna spelas av Oscarbelönade George Clooney (Syriana), Oscarsnominerade Tom Wilkinson (In the Bedroom), Tilda Swinton (Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet) och Sydney Pollack (Tolken).

MICHAEL CLAYTON är en thriller av filmmakarna bakom FIRMAN och ERIN BROKOVICH. Det är berättelsen om en slagen man som försöker fixa det svåraste av allt - sin egen tillvaro och sitt eget liv.

Klockan tre på morgonen på ett snöigt Manhattan lyser fortfarande ljusen på en välkänd advokatfirma. I en fängelsecell i Milwaukee beskriver en framstående advokaten vad som fick honom att slänga av sig kläderna mitt under ett vittnesmål och förklara sin kärlek till en nittonårig flicka tvärs över rättssalen. På en ödslig landsväg stannar Michael Clayton sin bli vid vägkanten för att ta lite luft. När han gör det, exploderar bilen. Vad är det som sammanlänkar de tre händelserna? Det är Michael Clayton.
George Clooney spelar "fixaren" Michael Clayton. Han är nyskild, har skulder och börjar ogilla sitt arbete att rensa upp advokatbyrån Kenner, Bach & Ledeens allra smutsigaste uppdrag. När han ställs inför sitt livs utmaning gör han något han aldrig gjort förut... istället för att mörka det som hänt börjar han att gräva i det.

Waitress

Jenna (Keri Russell) är en småstadsservitris med stora drömmar, som har en alldeles speciell talang för att baka underbara pajer. Hennes hemliga plan är att vinna 25 000 dollar i en tävling så att hon kan lämna sin vidrige man och öppna ett eget pajbageri. Ett snabbt möte med en snygg nykomling i stan kanske är precis vad Jenna behöver för att få ihop de rätta ingredienserna.

Missa inte Adrienne Shellys härligt charmiga komedi om vänskap, att vara mamma och att få sitt livs andra chans!